Нова Зора

  • Уголемяване на шрифта
  • Шрифт по подразбиране
  • Намаляване на шрифта
Начало Архив 2024 Брой 13 (26 март 2024) Връщат ли се отново фанариотските времена?

Връщат ли се отново фанариотските времена?

Е-поща Печат PDF

Сега, когато дните на траур по бла­женопочившия патриарх Нео­фит завършиха, настъпи време да зададем някои въпроси на Си­нода на Българската православна църква. Въпроси трудни и неудобни!

И първият от тях е: защо в центъ­ра на българската столица, в българ­ска катедрала, българският патриарх беше опят на чужд език, – на гръцки? Нямаме ли си свои, български архи­ереи, които да извършат последния прощален обред за починалия духовен отец на българския народ? Нямаме ли си свой собствен богослужебен език?

Напомням, че за последен път в ис­торията гръцкият език е звучал в бъл­гарските църкви в черните дни на двойното турско и фанариотско роб­ство. Е, в такъв случай какво се случва с нас днес? Връщат ли се отново фана­риотските времена?

Защо нашият Синод с превит гръб угодничи пред един чужд църковен гла­ва – пред “истанбулския папа” както го наричат? Какво означават изявленията на Варненския владика Йоан – в момента наместник-председател на Синода и зна­чи официален негов говорител – че Фе­нер за България е “църква-майка”, а Бъл­гарската православна църква е негова послушна “дъщеря”? Трябва ли да под­хранваме по този начин неопапистките амбиции на Фенер и неговите претенции за “майчинство” спрямо нас?

Не, Ваше високопреосвещенство! Злобна мащеха, а не майка е бил вина­ги Фенер за българския народ. Да от­ворим ли българската история? След гибелта на българската държава фа­нариотите използват османското за­воевание и турското иго над христия­ните, за да осъществят своята програ­ма на църковен империализъм. Те се държат не като защитници на христи­янската рая, а като предани слуги и аг­енти на поробителя. Търновската пат­риаршия е унищожена от тях веднага след падането на българската столи­ца, Охридската архиепископия – през XVIII в. Така и последните останки на “дъщерята” – независимата Българска църква – са погълнати от алчната паст на “майката”. До турските аги, бейове и паши, които държат в ръцете си жи­вота и имуществото на раята, заста­ват еничарите в раса – фанариотските владици и свещеници, които искат да ни отнемат паметта, историята и ези­ка, молитвата и богослужението на ро­ден език, изгарят в пещите оцелелите от Средновековието български книги и се опитват да ни наложат чуждо на­ционално и църковно самосъзнание.

По-късно, през епохата на Българско­то възраждане, Фенер прави всичко, за да потисне и да смаже стремежите на бъл­гарския народ към национална пробу­да и освобождение. На “великия и свят” фанариотски събор в Истанбул през 1872 г. новосъздадената Българска ек­зархия е отлъчена от православието, а българите – жигосани като схизмати­ци и отстъпници. И след Освобожде­нието сме усещали в течение на дъл­ги десетилетия жестоката отмъстител­ност на “майчицата”, която повече от 70 години не ни пуска в семейството на православните народи, проклина ни от амвона и се старае да ни изолира от нашите православни братя и сестри.

Да, християнската любов би трябвало да застане в края на краищата над всички тези неща, но трябва ли – от друга стра­на – да забравяме собствената си ис­тория, да предаваме и да тъпчем дос­тойнството си на самостоятелна църк­ва и народ? Едва ли Господ изисква от нас това!

След като по този странен и срамен начин превихме гръб, бяхме принудени да слушаме и как ни се карат от амвона. В словото си скандалният истанбулски па­триарх – човекът, който създаде разкол в православието и раздели православ­ните по целия свят – си позволи да уп­рекне (!) покойния патриарх Неофит в това, че не е изпратил българска цър­ковна делегация на събора в Крит през 2016 г. Що за наглост е това – да дър­жиш такъв тон на умрелия пред очи­те на милионите му духовни синове и дъщери? Да погазваш всички рамки на приличието и морала? Този човек се държи у нас така, сякаш сме му бащи­ния. И не е чудно, щом му позволява­ме това!

И пак той имà нахалството да доведе със себе си лидера на украинските раз­колници Епифаний Думенко – един са­мозван митрополит, нежелан и неканен от никого у нас. Българските християни и българската общественост не са толко­ва наивни и глупави, за каквито ги смята патриарх Вартоломей. Ние много добре знаем кой е г-н Думенко и какво предста­влява той. Г-н Думенко не е просто без­обиден самозванец, той е отговорен за гоненията срещу милиони православ­ни християни от каноничната църква в Украйна. Днес те са подложени на пре­следвания, унижения, терор, бият ги, вла­чат ги по съдилища и затвори, отнемат със сила храмовете и манастирите им, из­хвърляйки вярващите с ритници оттам. Всичко това вършат днес последовате­лите на г-н Думенко и ръцете им вече се обагриха с кръв. Откъде накъде Думенко и думенковците ще присъстват офици­ално на опелото на патриарха на Българ­ската църква, която никога не ги е при­знавала и няма да ги признае? – това се питат днес в недоумение православните българи. Но изглежда, че патриарх Вар­толомей смята, че “българските проста­ци” ще “преглътнат всичко”, без да ка­жат “гък”.

Очакваме от Светия Синод на БПЦ оценка и официално мнение за този срамен инцидент. Опелото на блаже­нопочившия патриарх български не е повод за поредните фанариотски хи­трини и интриги, а катедралата “Св. Александър Невски” не е сцена за фана­риотски представления.

Историята се повтаря, всичко се връща. Някога предците ни отхвърли­ха турско-фанариотското иго и създадо­ха независимата българска църква и дър­жава. Днес българската държавност е в упадък и лешоядите от миналото отново започнаха да кръжат над нас. Станахме пак големи приятели с Турция и фанари­отите се появиха отново на нашия хори­зонт. Докога? Докато си мълчим робски и безропотно и търпим всичко това!