Нова Зора

  • Уголемяване на шрифта
  • Шрифт по подразбиране
  • Намаляване на шрифта
Начало Архив 2024 Брой 2 ( 9 януари 2024) ПИСМО ДО ХРИСТО БОТЕВ

ПИСМО ДО ХРИСТО БОТЕВ

Е-поща Печат PDF

 

Драги Христо Ботев,

Всъщност много от­давна исках да ти пиша и да те питам за някол­ко неща. Вероятно ти не би ми отговорил или би забавил от­говора си, докато се срещнем там, където всички неизбежно се срещат. Но не ти писах, защо­то не ти знаех адреса, както не го знам и сега - в рая ли си, или в ада. Прости ми, но доколкото те познавам, не мога да си пред­ставя, че ти сега се разхождаш между сладкопойните, облече­ни в бяло ангели, усмихваш се на красиви девици, пиеш райска роса, танцуваш по зелена мо­рава и щастливо разговаряш с благочестивите светии за съвър­шенството на Бога и света. Мно­го по ми се вярва, че дори свети Петър да те е приел в рая, ти си избягал оттам в първия удобен момент, завладял си било ста­рия Радецки, било лодката на Данте и скришом си преминал небесния Дунав, който отделя светците от грешниците. Пред­ставям си даже как си скочил всред димящия пущинак на ад­ското преддверие, как си прочел оня злокобен надпис “Вие, кои­то прекрачихте този праг, на­дежда всяка тука оставете”, и си се засмял.

Аз така вярвам, че ти си се засмял на това предупрежде­ние и може би си протегнал ръка и откъртил дъсчицата с надписа, защото ти никога не си могъл да търпиш такива ев­тини предизвикателства.

Мисля, че ти си предпочел ада, защото там има каузи, дока­то в рая ги няма. Ти знаеш много добре, че ако стремежът на хора­та към рая може да бъде няка­къв живот, самият рай - това си е чиста смърт. Отгоре на всичко в ада ти сигурно би намерил по- интересната част на човечество­то. Старият грешник Бакунин, от когото ти толкова си се въз­хищавал, трябва да се е издиг­нал до ранг на помощник-дявол, приятелят ти Нечаев сигурно се пържи някъде в Деветия кръг, а другарят ти Стамболов, мушкан за милионен път с дяволския нож, би се опитал да ти обяс­ни защо според него, ако ти не беше загинал във Врачанския Балкан, само няколко години по-късно са щели така и така да те обесят.

И нека ти кажа, драги Христо Ботев, че аз вярвам на думите на Стефан Стамболов, въпреки че ти, може би, би ме погледнал с недоумение. Все­ки твой поклонник би казал, че аз съм смахнат, защото от сто години насам всяка полити­ческа партия, от най-дясна до най-лява, всяка фашистка или комунистическа организация, всяка власт - демократична или тоталитарна, всяка мили­ция или полиция те има за свое знаме, за свой герой, легенда, символ, светец. Ти си вероят­но единственото име в цяла­та наша история, което обе­динява всички тях с едно же­лание - да те имат. Ти си нещо като магически камък, който всички духовни бедняци по на­шата земя искат да притежават. Биха ти посочили помпозното величие, с което се почита де­нят на твоята смърт. О, как ис­кам да видя лицето ти на този ден, как отгоре, някъде над об­лаците, гледаш това човешко наводнение към твоето лобно място, как добре организирани организации, войници, офице­ри, милиционери, ученици, пи­онери, комсомолци, партийци, духови музики, ракетни части, обикновени и централни коми­тети, генерали, поети, минист­ри, писатели, разни деятели - с коли, камиони, автомобили, хе­ликоптери и пеша отиват да от­дадат почит на легендата. Ис­кам да видя как гледаш и слу­шаш зарята, церемонията за падналите, клетвите, че всич­ки ще бъдат като тебе, гъгне­щите речи на дебелите пар­тийни ръководители, които произнасят празни дежурни фрази за свобода или смърт и те цитират и рецитират до посиняване...

Въпреки това, драги Хрис­то Ботев, Стамболов е прав. Тези хора, техните бащи или техните деца щяха да те обе­сят, ако ти не бе имал щастие­то със спасителния куршум. И аз съм сигурен, че ти знаеше това много добре, ти го предчувства­ше, ти го виждаше и точно като Исус Христос избра своята Голго­та, за да спасиш народа си от гре­ха. И точно като него от опасност ти се превърна в спасителна ле­генда. Ти сякаш отгатна какво те искаха от тебе и се съгласи с тях, твоите вероятни бъдещи убийци. Ти не им беше нужен. Беше им нужно името ти. Ни­кой от тях никога не се е интере­сувал от тебе, малцина са се опи­тали да те разберат, дори профе­сорските и академичните изслед­вания са посветени на легендата, а не на тебе.

Оттук нататък с твоето име в уста, боготворейки легендата, всички тия власти, и особено се­гашната, щяха да унищожават всеки българин, който дръзне­ше поне най-бледо да бъде като тебе. “Да живеем и се борим по ботевски” стана лозунг за изко­реняване на всичко ботевско и за ликвидиране на всички гор­ди и чисти чела, които биха се осмелили да бъдат като тебе. С твоята поезия на уста бяха сма­зани истински поети, с твоята свобода на уста беше наложено най-черно потисничество, с тво­ята независимост на уста Бълга­рия бе тласкана от една зависи­мост в друга, с твоя героизъм на уста бяха отречени истинските геройства, с твоя безкомпроми­сен характер на уста България бе овладяна от духовни мижи­турки и нищожества... една дума, ти си славното знаме, под което вилнее позо­рът. Ти знаеше това. Беше ти пределно ясно. И ако си забра­вил, нека ти припомня твоята ЕЛЕГИЯ, където ти така проро­чески видя какво ще последва:

Кажи ми, кажи, бедни народе,

кой те в таз

робска люлка люлее?

Тоз ли, що спасителя прободе

на кръста нявга

зверски в ребрата,

или тоз, що

толкоз годин ти пее:

“Търпи и ще си спасиш

душата”?!

Той ли ил някой

негов наместник,

син на Лойола и брат на Юда,

предател верен

и жив предвестник

на нови тегла за сиромаси,

нов кърджалия в нова полуда

кой продал брата,

убил баща си?!

Това си писал ти самият. И не само си го писал, но си го и вярвал. И тук е моят първи въ­прос, драги Христо Ботев!

НЕ СЕ ЛИ ЧУВСТВАШ ВИ­НОВЕН?

Не смяташ ли, че трябваше да се постараеш да останеш жив и да избягаш от куршума, кой­то те чакаше над Враца? Не смя­таш ли, че трябваше да откажеш да снабдиш синовете на Лойола и братята на Юда с толкова ва­жната и толкова полезната ле­генда за Христо Ботев? И вместо това да им създадеш позорна­та грижа да те обесят те сами­те. Фактически да те обесят. И така името ти вместо швейцар­ска картичка на всеки режим да стане черен огромен камък, кой­то да тежи върху всичките поко­ления и зловещо да им напомня за страшния позор и може би да спаси мнозина бъдещи Христо- Ботевци. Защото жестоката ис­тина е, че запазвайки легенда­та за тебе, всяка година на вто­ри юни ти биваш обесван. Тво­ята човешка същност, твоят характер, твоята истинска по­езия, твоята революция, твоя­та силна любов и силна омраза увисват на въжето. Ако отоман­ската империя те честваше, ако гробът ти беше редом до този на Митхад Паша, кощунството със самия теб би било по-малко, от­колкото сега, когато ти си зна­мето на казионщината, ико­ната на безскрупулността и пошлото интересчийство. Как наистина можа да допуснеш да те убият, когато следващи­те сто години така отчаяно се нуждаеха от тебе. Ти, който римуваше “патриоти” с “иди­оти”, ти който така страстно и силно извика:

На душа лежат спомени тежки,

злобна ги памет често повтаря,

в гърди ни любов, ни капка вяра

нито надежда от сън мъртвешки

да можеш свестен човек събуди!

Свестните у нас считат за луди...

Прости ми, нямам дързост­та да те укорявам, нито смея да възразя срещу кои и да е от твоите принципи и иде­али. Напротив, струва ми се, че с времето те разбирам по- дълбоко и по-страшно. Някои от твоите днешни последовате­ли казват, че ти си толкова нео­бикновен, изключителен, стра­нен, чудноват българин, който не прилича на никой друг бъл­гарин. Може би загатването е, че ти въобще не си българин, а нещо друго. И това също под­чертава моята идея, че поколе­нията през изминалите сто го­дини са противопоставили ле­гендата за тебе на самия тебе. За­щото нека още веднъж повторя: ТЕ, КОИТО СЕ КЛАНЯТ ПРЕД ТВОЯ ОРЕОЛ, НЕ БИХА ОСТА­ВИЛИ ЖИВ НИТО ЕДИН, КОЙ­ТО МАЛКО ИМ НАПОМНЯ ЗА ТЕБЕ. И ето че куршумът, който прониза челото ти, продължава да свисти в своя злокобен полет вече сто години и да пронизва много други чела. Ти си чудесен и красив, когато казваш:

Подкрепи и мен ръката,

та кога въстане робът,

в редовете на борбата

да си найда и аз гробът!

Както сам знаеш, не е трудно “кога въстане робът”, да си най­деш гроба. Защото, когато роби­те въстават, те си остават роби. Въстанието не ги прави свободни хора. Те са въстанали роби. Оттук нататък започва най-трудното, най-мъчителното и най-изпита­телното - да превърнеш робите в свободни хора. И тук нуждата от живия Ботев винаги е била далеч по-голяма от легендата за мърт­вия Ботев. Така идвам до втория ми въпрос:

НЕ СМЯТАШ ЛИ, ЧЕ КАРА­ВЕЛОВ БЕШЕ ПРАВ?

Не зная думите, които сте си казали, обидите, които сте си раз­менили, и чувството на горчиви­на, с което сте се разделили. Зная само, че Каравелов не е успял да те убеди, че свободата на един на­род не се ражда от сражението между две чужди армии и дори от геройството на една легендар­на чета, нито от прокламации и международни декларации. А е нещо неразривно свързано със съвършенството на човешкия дух, с възпитанието, просветата и духовния прогрес на един народ. Зная, че ти дръзко си написал “ло­зето не ще молитва, а мотика”, че си забравил, че има различни мотики и че револверът съвсем не е най-добрата от тях.

Позволявам си да ти кажа, че времето доказа кол­ко прав е бил Каравелов. За­това него не го честват. Дори са го забравили и пренебрег­нали. Защото той не им дос­тави полезната легенда, в която много...

***

Бел. ред. Краят на това есе на писателя Георги Марков не е запазен. А началото звучи така: “Втори юни 1976 година, далеч от България. Дълго се колебаех дали да ти пиша това писмо в деня на стогодишнината от твоята смърт. Предполагам, че никому не е приятно, дори и на убитите герои, да им се при­помня моментът на смъртта, толкова повече, ако смърто­носният куршум е дошъл от­зад, от лагера на своите. С мно­го по-голяма радост бих ти пи­сал на твоята рождена дата, но тъй като на днешния ден ти ще получиш купища поздра­вителни телеграми, тържест­вени послания, дълги и важни речи, академични слова, плани­ни от венци и твоето име ще кънти по радиостанции и висо­коговорители, аз се реших като малък контраст да ти напиша това писмо.