Нова Зора

  • Уголемяване на шрифта
  • Шрифт по подразбиране
  • Намаляване на шрифта

Мозъци в буркани

Е-поща Печат PDF

Първото текстче с ав­тор Милена Фуче­джиева, което проче­тох, бе вестникарска статия, в която тя защитаваше правото на новоизбрания - то­гава - президент Макрон да се ожени за двайсет (май бяха и повече) години по-възрастна жена и тази жена да се явява на официални събития редом със съпруга си във впечатляващ минижуп, защото имала хуба­ви крака.

Напълно съгласна съм, даже се питам с какво подобен не­рядко срещан феномен, е пре­дизвикал такава нахъсана защи­та. Живеем във времена, в които човек безпроблемно може да се ожени и за мумията на пра­баба си, а възрастните жени с ху­бави крака, могат да ги показват дори на стогодишния си юбилей или на погребението си, без това да прави впечатление на пуб­ликата. Освен на клюкарите от най-маргиналните жълти изда­ния, които не заслужават да им се отговаря.

Това, което навремето ме впечатли и поради което при­помням тази статия на Фуче­джиева, вероятно забравена дори от самата авторка, е твър­дението й, че само „много сексу­ално момче“ може да се ожени за учителката си, по-стара от него с едно поколение, чийто деца са родени, преди „момчето“ да се яви на бял свят.

Спомням си, че бутнах на­страна вестника и си казах, че Фучеджиева е лош психолог. Известно е, че за много по-въз­растни жени се женят сексуал­ните комплексари, инфантилни­те и прикритите гейове, които се нуждаят от някаква женска фигура около себе си - като ку­лис пред истинската им същност. Тази фигура трябва да е неутрал­на - най-добре за нейната роля подхожда възрастна интелигент­на дама, която не пречи и не до­сажда с глупава ревност. Не че някой днес се учудва или демо­низира гейовете - точно обра­тното. Но френски президент гей все още не беше влизал в Елисейския дворец.

После се разбра, че Макрон си пада по арабите бодигарди. Или пък е асексуален и получа­ва полово удоволствие един­ствено от властта и задоволя­ване на суетата си. Нищо стран­но няма и в това, но то е точно обратното на „предвиденото“ от писателката Фучеджиева. Как­то се казва - напразно изхабени патрони.

Понеже и аз живях двайсети­на години в емиграция, не съм гледала „Седем часа разлика“, чийто сценарий, както разбрах, стои в центъра на творчеството на Фучеджиева. Прочетох с голя­мо закъснение „Сексът и кому­низмът“, но не намирам нищо утешително, което бих могла да кажа за това съчинение.

Слагам го в един кюп с пи­санията на Господинов, кои­то обаче са далеч по-технични в чисто езиково отношение. Мъртва, безцветна, схематич­на проза.

Защо заговарям за Милена Фучеджиева?

Защото няколко седми­ци поред си купувам вестник „Филтър“ на моята бивша коле­га от катедра „Културология“ в СУ - Патрашкова. Перманент­ното участие на Кристина в „На кафе“ с „Гала“, което ме стъпис­ва, в редките случаи, в които по­падам на него, с дребнотемие и снобизъм, стигащ понякога до пошлост и ме навежда на тъж­ни мисли за интелектуалната деградация на едно забележи­телно умно и пикантно момиче, което някога познавах, ме на­кара да потърся вестника, за да преценя днешните възможнос­ти на неговата главна редактор­ка чрез най-доброто, което тя в момента прави. На фона на кре­сливите „политкоректни“ печат­ни издания, „Филтър“ е нелош, умерено евроатлантически и конформистки, снобски в поно­сими граници. Прелиствам го и го давам на баща ми, чиято глухо­та и напредваща невъзможност за директно общуване, го карат да търси по-дългички текстове, по чието течение да се отпусне като по водите на тих залив.

Но аз пиша тези редове не заради Патрашкова, а заради Фучеджиева, един от постоян­ните автори във „Филтър“. От нейните текстове, публикува­ни всяка сряда във вестника, ми стана ясно, че тази госпожа питае необясним възторг към собствената си персона, обича да налага мнението си като све­товен предиктор от най-висока­та камбанария и да гърми като високоговорител от минаре.

Изградила е сложен култ към самата себе си, принася си жерт­ви, напява си химни, кумир е в собствения си храм и оракул в собствената си свещена пеще­ра! Тя е едновременно богиня, жрица и поклонница в личното си светилище. Безспорно човекът на перото трябва да има високо са­мочувствие, защото ако му липс­ва самоуважение, не би могъл да внуши никому нищо, но нес­тихващото самолюбуване е знак за патологични отклонения, от които грандоманията е най-не­значителното.

Фучеджиева говори с оня ле­ден, металически, търсещ вни­мание, заядлив, нетърпящ въз­ражения тон, който някога е зву­чал в салоните на презрелите хер­цогини със засилващи се сенилни изменения, а днес се носи като пе­чален хоровод от килиите на пи­томците на д-р Гълъбова.

Във виденията си тя е гласът, презрително проповядващ исти­ни от последна неолиберална инстанция - сякаш хвърлящ би­сери на прасетата - и анфан те­рибл на българската постчерве­на, понастоящем тъмносиня ев­роатлантическа аристокрация. Главната й тема е сравнението между свободния дух в Страната на неограничените възможнос­ти и ограничеността на тукаш­ния ганьовски плебс!

На човек му иде да възкли­кне като Алеко чрез устата на Бай Ганя: „Ех, Пратер, Пратер, ех, живи да ви оплача“.

Основният похват на Фуче­джиева е да вземе някое наложи­ло се сред опонентите на сорос­ките патриции мнение по акту­ален въпрос, да го обърне като ръкавица и заяви на лумпени­те, че нищо не разбират. Лум­пен за нея е субектът, който пре­ценява събитията и личностите от простичката гледна точка на българската национална идея и българския национален ин­терес – което ще рече средно­вековна изостаналост, според жълтопаветната интелектуал­ка, червена бунтарка в чаша вода, новоизпечената граждан­ка на света.

Противно на законите на писаното слово, оставих повода за тези редове за финала на моя текст. В статията си във „Филтър“ от тази сряда, озаглавена „Ние, Дяволът и Мони Паси“, Фуче­джиева се захваща с реабили­тацията на Соломон Паси. Фу­чеджиева обича да „поема“, ка­зано на адвокатски жаргон, не­защитими от морална гледна точка каузи и да хвърля на кли­ентите си (герои на спорните й съчения) спасителни пояси. Които винаги се оказват пробити и се спихват веднага при един по-задълбочен анализ. Мони не бил враг на България, защо­то е избрал ... да живее в Бълга­рия. Плоско. Соломон Паси из­пълнява задачи в България, не­говата подривна дейност зася­га тъкмо нашата страна. Освен това да живееш в България е мно­го по-приятно, отколкото в Изра­ел! Мони винаги би предпочел България пред която и да било западно- или средноевропей­ска страна, защото тук е „ня­кой“, позната, толерирана лич­ност, „авторитет“, а в чужбина ще бъде един приходящ незна­чителен Мони сред хиляди ту­земни Монита, които от поколе­ния са си запазили място в поли­тиката, бизнеса, банките и меди­ите. И които ще гледат на него като на навлек, беден роднина, въпреки че е атомче от същото богоизбрано племе. Той им ну­жен тук, у нас, а не там, при тях.

Кощунствата на Соломон Паси, заклеймени от българ­ското общество и от армене­ца Кеворк Кеворкян, който е по българин от много българи, били нормалност, според Фуче­джиева, защото са оправдани от принципа на „свободата на сло­вото“. Безпомощна софисти­ка, която тъжно свидетелства, че авторката на този пасквил е неспособна да прави морални разграничения.

„Всеки може да сравнява кого­то си пожелае с Левски. Въпрос на лично виждане“ - цитат.

„Верва ли си“ Милена Фуче­джиева, когато пише своите „провокации“? Според мен, само донякъде. А само частична убе­деност в собствената позиция, не е убеденост. Това е манипу­лация. И в нея има равни дози суета, стремеж за шокиране с екстравагантности, както и же­лание да се впише в евроатлан­тическата посока, зададена от хората, които печатат и разпре­делят парите. Интелектуалецът също хляб яде. И на интелектуал­ката й куркат червата кога оглад­нее. А хлябът и ножът, както и баба знае, се държат от старата кримка Сорос.

Но на колкото повече слуги­наж - макар и маскиран като ви­роглавство - се съгласява един не съвсем лишен от талант човек - толкова по-бързо талантът му се стопява. От него не остава дори ехо. Остава позата. А поза­та е безпомощна, позата е крат­котраен трик и ако в началото удивлява и привлича, накрая винаги става смешна.

Единственото, което може да укрепи таланта, е любовта към Родината, единението със собствения народ. То е оная връзка на Антей със земята, коя­то го прави непобедим.

А за моята аристократична съименница, космополитната Милена, дъщеря на соцреали­ста Дико Фучеджиев, кандидат- член на ЦК на БКП и несменяем директор на Народният театър „Иван Вазов“, България е тясна дрипава дрешка, нелицеприя­тен елемент от миналото. Чини й се, че хвърка в етера, на неиз­мерима висота над земята, която само формално е „родна“ за Ней­но Сиятелство.

Падането е неминуемо.

Вече се чува смехът. А подир него настъпва забравата.